söndag 4 maj 2008

KLÄNNING av gamla jeans






KLÄNNING av gamla jeans!


Jag hade innan elevensval samlat min familjs alla gamla, försmå och trasiga jeans en tid. För jag hade tänkt göra ett överkast till min säng,,,


Men när jag såg den filmen som elevens val "invigdes" med om hur miljöäcklig klädtilverkning är för miljön, då kändes det fel att göra något så simpelt som ett övetkast. Under helgen så upptäckte jag av en slump att jag inte har någon klänning hemma, och så blev det skrivet vad jag skulle göra.






Slöjden hade inget mönster för någon klänning. Jag hade en ungerfälig idé om hur jag ville att den skulle se ut.








Så här gjorde jag klänningen, (försökte gör det kortfattat) ehe =D




1. Kombinerade mönstret från ett linne och en ballong kjol, så att det blev en klänning i smörpapper, som jag klippte ut. (mätte såklart alla storlekar för att få mönstret i rätt stolek.)



2. "Slaktade" alla jeansen, klippte upp sömmarna längst insidan benen så jag fick så stora bitar som möjligt. Valde detaljer jag ville ha med.




3. Lade ut och mixade ihop två stycken kvadrater av jeans, motsvarande fram och bakstycke. Jag använde grenen av min gamla byxa till linningen bak.




4. Sydde ihop alla jeansbitarna efter att ha nålat ihop dem, så att framstyckes kvadraten blev ett helt tygstycke, och bakstycket ett. Avigsigan utåt.




5. Målade upp mitt mönster på tygstyckerna med en centimeters sömsmön och klippte ut. Nu hade jag ett fram och bakstycke alltså.




6. Sydde ihop sidosömmarna, avigsidan utåt.




7. Klänningen är ut och in medans jag viker ner neder kanten en cm, nålar den och syr sömmen som fixar en snygg kant. Jag gör sedan samma sak med ärmana, för att sedan göra det i halsen MEN där blev det fel...




8. Sprättar upp sömmen i halsen. Anledning: sömmen viker sig utåt när man gör den så och det blir inte särskilt snyggt. Använder istället mudd som jag nålar sedan syr fast först på klänningens insida viker över den till usidan och viker den innåt, massa nålar senare syt jag tätt intill kanten. (Ingen fattade beskrivningen eller?)




9. Skapar ett antal hål i klännningens baksida där öljetterna sedan sätts på plats. Exakt 18 hål, för den som var intreserad av den infomationen...




10. Finally, så snuttade vi ett snöre av garn, hårt blev det för Eva använde symaskinen som hjäp, sydde också på ett hjärta som dekoration oh för att dölja ett hål.




Jag är nöjd med resultatet, det har jag gjort bra! Men jag tycker att passformen hade kunnat vara bättre och linningen där bak går väldigt längt ner så man måste ha något under, mudden blev lite konstig på ett ställe också...




/Alex


1 kommentar:

Elevensval trulsegårsskolan sa...

Wow! Vad bra det blev med så många bilder av ditt arbete! Bra också att du skrev om hur du tänkte och att du blev inspirerad av filmen vi såg i början! Hoppas du får användning av din klänning hela sommaren!